KCB College Mini cursus : De Kunst van het Onderwijs

  • Ma
  • Di
  • Wo
  • Do
  • Vr

Herken je de volgende situaties:

  1. Kletsen, kletsen, kletsen. Net als ik de ene groep stil heb en wat uit wil leggen begint de volgende weer. Wat een drukke klas!
  2. Wil je je muts afdoen? Wil je je mobiel wegleggen? Wil je je boeken op tafel leggen? En dan de reactie: “Ja zeg, rustig maar!” of “Je bent mijn moeder niet!” Zo brutaal.
  3. Heerlijk aan het uitleggen. Stel ik een vraag en ja hoor….er schreeuwt er weer eentje door de klas.

Of er worden schampere geluiden gemaakt als een leerling het antwoord weet.

  1. Wie tikt daar met zijn pen? Wie zit te piepen met zijn stoel? De dader…….houdt zich stil.
    Als ik verder wil gaan met de les begint het weer……. Grrrrrrrrr.
  2. Ik heb geen pen, potlood en kan niet werken. Elke keer hetzelfde liedje. Wat te doen?
  3. Zit de klas lekker te werken begint er weer een door de klas te lopen en overal onrust te stoken.
    Hoe spreek ik deze leerling aan zonder weer in een oplopend conflict te verzeilen?

. . . .  dan is deze mini cursus bij het KCB college wat voor jou!

 

Ooit heb jij gekozen voor het vak dat je praktiseert.
Een keuze die destijds waarschijnlijk was ingegeven door de passie voor jouw vak of discipline.
In jouw praktijk zal het echter wel eens kunnen gebeuren dat de liefde die jij voor jouw vak voelt niet wederkerig is.
Niet elke leerling vindt het bijvoorbeeld boeiend om te schilderen of te dansen. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?
Hoe maak je contact met de leerlingen die niet gelijk staan te springen om mee te doen? Hoe vertaal je jouw eigen enthousiasme?

In de twee startbijeenkomsten ga je samen met twee ervaren docenten aan de slag.
We vragen je eigen ervaringen in te brengen en willen die op verschillende manieren bespreken.
We brengen je in beweging; letterlijk vanuit de drama in spel en figuurlijk in je mindset door achterliggende theorieën over pedagogisch didactisch handelen met deze doelgroep.

Denk hierbij aan:

  • Hoe communiceer je non-verbaal en verbaal?
  • Hoe sta je in/voor een groep?
  • Hoe formuleer je opdrachten aan een groep?
  • Hoe duidelijk ben je?
  • Welke pedagogisch didactische handelingen kunnen je ondersteunen?

Door gebruik te maken van elkaars ervaring en kunde zijn deze lessen als een laboratorium waar in een veilige omgeving dingen kunnen worden uitgeprobeerd die je in je eigen lespraktijk kunt toepassen.

Een zeer leerzame mini cursus voor mensen die beroepsmatig met grote en diverse groepen werken.